- En dagbok fra praksis i Afrika vinteren 2010 -

torsdag 21. januar 2010

Fridag

På Mwenyekondo skulle det være åpning av en ny flerbrukshall i dag, og dette var noe alle vi 12 studentene skulle overvære. Dette ble utsatt, og da fant studieleder Odd Eriksen ut at vi kunne unne oss en fridag. En fridag som jeg tror vi alle trengte og satte stor pris på. Det er ikke det at vi har blitt så fysisk slitne her nede, men personlig må jeg si at jeg har blitt veldig sliten psykisk. Det er så mange opplevelser og inntrykk å fordøye, så en fridag med sol og bading gjorde godt for kropp og sjel.

Vi satte kursen mot byens luksushotell, Capital – hotellet Mette Marit bodde på med sine 17 kofferter for noen år siden. Rektor Tor Arne sørget for å skrive en måneds medlemskap for oss på dette hotellet, for her må man være medlemmer for å benytte seg av hotellets fasiliteter. Vi parkerte på hver vår solseng og NØT maksimalt!

Vi var ganske heldige med været, og selv om det var overskyet og litt regn, ble det nok et par timer sol til sammen i dag. Vi badet, svømte, solte, lunsjet og bare slappet av! Utrolig deilig. Flere av jentene unte seg massasje også.

Helen i fullt firsprang

Caroline koser seg med Club sandwich

På vei hjem stoppet vi for å handle litt vann og diverse. Utenfor butikken sto det noen handikappete malawiere og solgte kort og malerier. Han ene hadde en helt forkrøplet fot, og han andre hadde et amputert ben. Det var ikke det at jeg synes korta og maleriene var så fine, og selv om det kun er en liten dråpe i havet, så ønsket jeg å kjøpe av dem for å hjelpe dem. Jeg ga 1200 kwartza for et maleri og 2 kort. Det er jo ingenting – tilsvarer ca 50 norske kroner, men de ble så glade da jeg kjøpte av dem. Kommer til å handle av dem igjen neste gang vi handler i den butikken.

Dette kjøpte jeg i dag. Å, sååå blid! :D

I morgen blir det lang dag med observering på skolen. Og da må vi også ha bestemt oss for hvilke fag vi ønsker å undervise i - noe vi ennå er litt i tvil om.

God natta :).

2 kommentarer:

  1. Så deilig med en fridag og at dere fikk slikket litt sol. Fikk nesten sydeninntrykk av å lese dette.

    Har dere tidforskjell fra Norge? En time eller to? Nyd dagene, selv i regn. Her hjemmer er det slaps og grader rundt 0 +-.

    Ha en fin fredag♥

    SvarSlett
  2. Hei...

    Det så helt nydelig ut....Det var jo rene syden bilde..veldig forskjell fra de "fattig-bildene"...skulle ikke tro det var samme land..Deilig for dere med en slik fridag..

    Ellers går alt sin vante gang her hjemme..Jeg har hatt fri siden Søndag, det er jo rene ferien..Har benyttet fridagene til å invitere venner på lunsj, ost og kjeks og middag.....har hatt besøk hver dag..(bare deg som manglet), men vi tar det igjen når du kommer hjem....Da hadde det vært hyggelig med en jente kveld, som du kunne vist fram bilder og fortalt om Afrika turen......

    Fortsatt lykke til..Ønsker deg en fin "Afrika-helg"..
    klem..

    SvarSlett